donderdag 11 december 2014

The Eye of the Storm Within


De hoofdpersoon uit The Painted Bird, een boek van Jerzy Kosinski, vindt na een barre en traumatiserende tocht onderdak in een weeshuis.Toch is hij niet veilig. De gewelddadigheid blijkt zich ook in hem te hebben genesteld. In hem, en in iedereen die de Tweede Wereldoorlog heeft doorstaan.

Wat gebeurt er na zo’n korte, maar zeer heftige periode in de geschiedenis met mensen? Welke invloed had de oorlog op de identiteit van mijn eigen Duitse familie? Dat ben ik gaan onderzoeken met het maken van schilderijen, collages en een installatie. Ik wilde weten hoeveel van deze oorlogservaringen in mijn familie waren overgebleven. Of de tijd erna de herinneringen heeft verdund, verbleekt of afgesleten. Of ze inwisselbaar bleken met die van miljoenen anderen.

Centraal hierbij speelt mijn schroom om 70 jaar later een periode te duiden die ik zelf niet heb meegemaakt. Door in mijn werk foto’s van mijn familie te gebruiken probeer ik grip te krijgen op ervaringen waarvan ik denk dat ze ook vandaag de dag nog steeds gevolgen hebben.

Daniela Schwabe / 12.12 - 18.01 / projectruimte circa...dit                       (Foto: Karin Goossens)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten